O efektivnosti agilních přístupů a praktik se můžete dočíst v odborné literatuře, případových studiích, na blozích. O tom, že s vhodným vedením (koučem, mentorem) lze tyto principy a praktiky použít i v týmu začátečníků, juniorů a přesto úspěšně doručit, se s vámi chci podělit v tomto krátkém blogu.
Jednou z mých aktivit je také výuka moderního vývoje, provozu a údržby rozsáhlých informačních systémů na Ostravské univerzitě v Ostravě. Studenti zde absolvují předmět zvaný Ročníkový projekt (ROPR), kde se učí týmové práci a opravdovému vývoji s použitím dalších nástrojů než je jen IDE. Pro studenty bez zkušenosti je velmi těžké začít takto komerčně programovat, jelikož neznají ani technologii, ani problémovou doménu, ani práci v týmu. Jejich typický seznam rizik projektu proto vypadá následovně:
Fakt | Riziko | Akce na snížení dopadu |
Neznalost použité technologie | Dodání nestabilní a špatně udržitelné aplikace díky nevhodné architektuře | Vytvoření brzkých technologických prototypů Pomoc mentorů Využití frameworků Maximální pokrytí unit testy Párová práce se zkušenějšími studenty |
Neznalost problémové domény | Nepochopení a dodání nevhodných funkčností, aplikace bude dělat něco jiného než má a nebude dělat co má | Krátké iterace Časté demonstrace Definition of done |
Proto se v ROPR zaměřujeme na implementaci základních principů, které pomohou tato rizika snížit na minimum a umožní studentům se opravdu něco naučit a doručit kvalitní a použitelný výtvor. Tyto principy jsou následující:
- Krátké iterace a časté demonstrace zákazníkům,
- Zaměření se na rizika a snaha o jejich praktické odstranění,
- Use casy řízený vývoj a testování
- Iterační plánování a hodnocení s podporou mentorů
- Využití definice toho, co to znamená hotovo
- Retrospektivy
Výsledky práce studentů byly „bohužel“ použity v praxi ihned po skončení testování při lokálních povodních na Novojičínsku v Moravskoslezském kraji v červenci 2010. Jelikož se řešení osvědčilo, bylo použito také při mnohem rozsáhlejších povodních v Severních Čechách téhož roku později. Více si o dopadu a úspěchu této aplikace můžete přečíst na Solokapru či na webu Ostravské univerzity.
Máte k tomu co říct?