16.04.2016

Kniha Od nuly k jedničce: Kondenzované lekce podnikání

Pokud je pro vás Lean Startup Erica Riese příliš abstraktní a dlouhé čtení a naopak kuchařka Running Lean od Ashe Maurya zase příliš detailní a nebo hledáte příklady i z jiných odvětví, pak perfektním kondenzovaným čtením je poslední počin jednoho z pionýrů úspěšně rozjetých či investovaných startupů, Petera Thiela.

Spoluzakladatel veleúspěšných společností PayPal a Palantir a první investor Facebooku Peter Thiel v ní shrnuje klíčové zkušenosti z rozjezdů a investování startupů. V úvodu nás Peter nabádá abychom se nebáli konkrétně tvořit budoucnost. Není podle něj nic horšího než být ohledně budoucnosti neurčitý nebo skeptický. Lepší je mít nějakou (pozitivní) představu a tu se snažit reálně uskutečnit. V podstatě klíčovou myšlenkou knihy je princip a tajemství monopolu. Peter Thiel je obhájce monopolu (co tento pojem pro něj znamená, pak v knize více objasňuje) a vysvětluje, proč konkurence je pro firmy smrtící:

  • za stavu dokonalé konkurence není žádný podnik schopen dlouhodobě generovat zisk, takže je vlastně nemožné přežít (protože nemáme zdroje na inovace a vlastně ani na vlastní provoz),
  • na monopolním trhu naopak s nikým nesoupeříme a tak můžeme dodávat produkty za ceny, v množství a ceně nám prospěšné (snaha o maximalizaci zisku, abychom měli zdroje na další inovaci a rozvoj firmy, ale také samotný provoz).

Monopol trochu jinak…

Tato myšlenka monopolu se mi nejdřív moc nezamlouvala, protože třeba jen díky Regio a LE dokázaly České dráhy zlepšit služby a dokonce i zavést na trase Ostrava-Praha internet do vlaků, což prý (náhodou do té doby než začala jezdit konkurence) bylo technicky nemožné. To klíčové je ale definice pojmu monopol: 

Monopol je společnost, která je ve svém oboru tak dobrá, že žádná jiná není schopná nabídnout něco hodně podobného.

Takže nemluvíme o uměle regulovaných a pokřivených trzích, ale o schopnosti firem doručit něco tak prvotřídního, že nikdo jiný toho schopen není. Konkurence je tak vlastně protikladem kapitalismu, protože v konkurenčním prostředí není možné kumulovat kapitál. Firmy jsou krvavým bojem nucené zlevňovat a tím nejen že vydělávají málo, ale také přestávají mít zdroje na investice a inovace, což vede k jejich postupnému zániku. Proto Peter zdůrazňuje důležitost vytváření nových věcí místo kopírování již existujících produktů (například tisící slevový portál v pořadí, že). Odtud pochází i název knihy: 0 (nula) je jen kopírování existujícího, 1 (jedna) je pak něco skokově nového.

Zde připomínám starou ověřenou pravdu pro rozjezd podnikání: nejdříve se snažte dosáhnout monopolu nebo velkého tržního podílu na nějakém malém segmentu trhu, až pak vyrazte do dalšího segmentu. Rozkročíte-li se příliš brzy, budete žonglovat tolika potřebami jednotlivých segmentů s tak omezenými zdroji vašeho týmu, že nedoručíte hodnotu žádnému z nich. Pamatujte že i Facebook začínal se studenty jediné univerzity :)

Jak na investice do startupů?

Nechat si poradit od úspěšného investora do startupů je určitě věc k nezaplacení. Hlavní tajemství, které Peter zmiňuje je to, že diverzifikace portfolia (základní to investorská poučka) je vlastně hloupost. Minimálně v této doméně. Naopak úspěšní investoři dělají investic co nejméně, ale snaží se vybrat přesně ty pravé, kterým navíc rozumějí a jim se co nejvíce věnovat. Proč? Důvodem je tzv. mocninný zákon, kdy kvůli šíři portfolia nedokáže ani povedená investice pokrýt všechny ostatní ztráty, natož vydělat. Navíc v praxi často věnujeme svůj čas těm nefungujícím, místo abychom ho věnovali těm povedeným a maximalizovali potenciální zisky v nich. Tady jen připomenu, že se investoři nedívají ani tak na váš nápad a jeho zpracování, ale hlavně na váš tým a jeho schopnosti, souhru a sílu.

Tajemství úspěchu :)

Peter Thiel připomíná také několik známých principů, na které v podnikání běžně zapomínáme, například to, že:

  • Paretovo pravidlo 80:20 je ve světě startupů důležitější než kdekoliv jinde. Věnovat čas jen těm 20% (funkčností, detailů, trhu, distribuce, marketingu, …), ze kterých plyne 80% přínosu (zákazníků, obratu, zisků, …) je ve startupu, jehož nejvzácnějším zdrojem je čas (opravdu to nejsou peníze ;)), je naprosto klíčové.
  • Příležitost leží v té oblasti, které si nikdo moc nevšímá (ne tak kde jsou všichni),
    • ptejte se: Co je obtížně proveditelné? Jakou firmu nikdo nebuduje? Co je dosud neznámé? Jaké firmy ještě nebyly založeny?
  • Tajemství je ještě spousta! Že už je všechno odhaleno, že už všechno známe? Kdo tomu nevěří a hledá, většinou si všimne nové příležitosti, kterou nikdo jiný nevidí (viz třeba právě PayPal, Airbnb, nebo české Liftago), co například příležitosti v medicíně, technice, výživě, zdraví, výrobě čisté energie apod.
  • Distribuce a prodej jsou stejně důležité jako produkt samotný. Nezapomínejte na to, že pokud nejste schopni dostat produkt k zákazníkovi, pak opravdu nemůžete uspět. Jak se asi o vašem skvělém produktu dozví?
  • Fungující a ověřený byznys model je stejně důležitý jako skvělý produkt. Jen se podívejte na snahy Twitteru a Facebooku o monetizaci. Buď se jim to nedaří nebo tím odhání své uživatele.
  • Pamatujte že celková hodnota zákazníka (CLV – Customer Lifetime Valuemusí být vyšší než náklady na jeho získání (CAC – Customer Acquisition Costs), jinak nemůžete vydělat. Doporučuje se aby CLV bylo minimálně 3x vyšší než CAC.

Nepokazte rozjezd firmy!

Danou firmu rozjíždíte a tým budujete jen jednou (stejně jako jeden konkrétní vztah), proto špatná rozhodnutí nyní učiněná budete opravovat a hasit jen těžko.

Prvotní fáze je prostě hodně specifická a už se nebude opakovat, proto:

  • je ideální když už se s týmem a společníky znáte a máte za sebou třeba nějaký společný projekt či spolupráci,
  • je důležité, že máte společné cíle a zájmy s firmou (viz srovnejte protichůdné zájmy zaměstnanců, manažerů a vlastníků akcií jakékoliv korporace),
  • nabírejte další zaměstnance na palubu podle společně žitých hodnot (opravdu klíčové),
  • je vhodné mít malý a efektivní rozhodovací tým (představenstvo, management, vedení), ideální jsou 3 lidé,
  • se zaměřte na počáteční úzký segment, ve kterém se snažte získat monopol (jediná priorita a tedy jasné zaměření a zacílení)
  • si dobře promyslete plat ředitele/vedení – čím méně bere, tím více typicky prosperuje firma – generuje totiž budoucí zisk a jeho podíl na něm :)
  • si dobře promyslete rozdělení podílů/budoucích akcií vašim zaměstnancům.

Co říci závěrem?

Jestli jsou pro vás v úvodu zmíněné knihy nedostačující nebo je máte už zhltnuté a hledáte další krmivo pro vaši mysl, pak pro vás tato tenká kniha bude jistě potěšením. K plynulému čtení pomáhá nejen širší kontext, který Peter Thiel zprostředkovává, ale také překvapivě dobrý český překlad již tradičně od Melvilu.

Nezapoměňte tedy, že pro úspěšné podnikání je důležitý monopol (definice viz výše), významně (10x!) lepší produkt, než má konkurence, správné načasování (vzpomeňte například na tablety a Microsoft dávno před Applem), fungující byznys model a distribuce/prodej a v neposlední řadě správný tým!

A pokud máte nápad a stále nevíte, jestli do něj jít nebo ne, pak si položte následující otázky:

  • Máte průlomovou technologii nebo byznys model místo kopírování a postupného vylepšování?
  • Je nyní ten správný čas rozjet daný byznys (například státní investice do solární energie v ČR, aktuální potřeba a zájem lidí o výživu a zdraví apod.)?
  • Existuje dostatečně malý, ale jasně ohraničený segment trhu, kde můžete mít monopol?
  • Máte tým, se kterým se znáte a rozumíte si?
  • Víte, jak váš produkt dostat k zákazníkům? Sám se opravdu neprodá :)
  • Je to, co děláte v něčem jedinečné a máte jisté tajemství umožňující vám existovat i za takových 20 let?

Máte k tomu co říct?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *