01.09.2013

Hledáte práci snů? Buďte tvořivý a nebojte se ukázat!

My lidé pohybující se v IT máme jednu výhodu oproti dalším profesím. IT pozice jsou po většinu času kreativní. Designéři, marketingoví specialisté či návrháři UI nebo her jsou zřejmí. Vývojáři, architekti řešení, návrháři konceptů, služeb, byznys modelů a produktů také. Možná že manažeři, support, údržba a provozní specialisté si mohou říct, že u nich to už tak moc slavné není. Ale i tam je možné tvořit: provoz a údržba si může vytvořit knowledge base a instrukce třeba ve formě příběhů, komiksu, animace nebo obrázkové brožury. Lidé na Service Desku mohou příběhy využít taktéž a svojí tvořivostí překvapit volajícího a uklidnit jej v jeho těžké situaci (roztpčenost s výpadkem služby) a tak dále…

Využijme této možnosti a buďme kreativní i při hledání práce. Myslím si, že doba, kdy personalisté nějak popsali pozici a my se svými schopnostmi a dovednostmi shrnutými v standardně vyvedeném evropském CV jsme se pak snažili najít maximální průnik, je pryč.

Firmy stále více hledají konkrétní lidi s příběhem, kteří odpovídají jejich potřebám a kultuře. Prostě pracovníky, kteří je zaujmou, a ne ty s největším průnikem v umělém CV. Chcete se dostat na vysněné místo, do vysněné firmy a myslíte si, že to není možné? Láká vás Sillicon Valley, chcete jít do Apple, Facebook, PayPal nebo 37Signals? Podívejte se na pár příkladů, jež mne v poslední době zaujaly a připomněly mi, že pokud někam svými hodnotami a schopnostmi opravdu pasujeme, pak stačí být jen nebát se, být sám sebou a ukázat, kdo skutečně jsem.

Začnu příkladem mladého Slováka Filipa Santy (19 let), který tři roky snil o tom, že se dostane do Silicon Valley, mekky technologických firem, jelikož miluje webový design. Aby nezůstal jen u pasivního sněnívytvořil web takemetosiliconvalley.com, kde tuto myšlenku prezentoval a hlavně představil svoji práci. Web se snažil rozšířit přes sociální sítě, a jelikož byla jeho myšlenka zajímavá, dostala se i do velkých médií a také do vysněného Silicon Valley. Filip během pouhých pár dní začal opravdu dostávat nabídky – nejdříve od start-upů, později i od takových firem, jako je Twitter nebo PayPal. V srpnu 2012 pak Filip začal pracovat v USA ve společnosti Nitro, kterou si on vybral z dlouhé řady zájemců. V podstatě svým krokem obrátil klasický poměr uchazečů na pozici ve svůj prospěch. Jak se mu daří si můžete přečíst v jeho blogu. Podobnou českou kampaň šikovného studenta najdete na jobinsiliconvalley.com.

Druhým příkladem, kdy také nápad a šikovné ruce mladého designéra přitáhly pozornost, je úryvek z knihy Steve Jobs od Waltera Isaacsona. Walter popisuje, jak v Applu probíhal nábor zaměstnanců po návratu Jobse v devadesátých letech. Mimo jiné hledali do designérského oddělení pracovníky na návrh GUI (grafické uživatelské rozhraní) nového operačního systému. Jobs dostal e-mailem nabídku od jednoho mladíka, kterého pozvali na osobní pohovor. Ten se však nevyvíjel moc dobře, mladík byl nervózní a příliš nezaujal. Později se s Jobsem potkali ve vestibulu a zklamaný mladík jej oslovil s tím, že by mu chtěl aspoň ukázat některé svoje praktické nápady… Jobs souhlasil, a tak mu mladík předvedl, jak do dolní lišty vměstnat více ikon tím, že je prostě udělal menší – po najetí kurzoru se zvětšily a ukázaly veškeré své detaily. Jobs byl tímto nápadem nadšen a okamžitě mladíka přijal, i přes předchozí neúspěšný pohovor. Aplikace se v novém Mac OS X stala velmi oblíbenou a daný designér pak ještě navrhl plynulé posunování obrazovky pomocí gest…

Třetí příklad, opět ze Slovenska, zmiňoval Mišo Pastier ze Zaraguza Digital na loňské konferenci Svoboda na živo II. Zaraguza je velmi kreativní marketingová agentura – loni například obdržela cenu Facebook Studio Award, což znamená, že podle Facebooku patří mezi deset nejkreativnějších agentur na světě. Mišo vyprávěl, že jim talenti, kteří u nich chtějí pracovat, posílají kreativní e-maily a žádosti o práci. Jeden z těch, které nakonec přijali, například vytvořil komiks, jenž popisuje, jak mu Mišo neodpověděl na e-mail s žádostí o pracovní stáž. Prostě se nebál situaci, kdy by většina z nás rezignovala, využít ve svůj prospěch.

Co všechny tyto příběhy spojuje? Uchazeči byli sami sebou, nebáli se jít se svou kůží a prací na trh, byli odvážní a předvedli se tvořivou, a někdy i vtipnou formou. Ukázali sebe i své hodnoty a schopnosti i za cenu možné kritiky a posměchu. Je však také nutné zdůraznit, že úspěch byl v těchto případech podpořen kreativní protistranou, jež dokázala odhalit skrytý potenciál. Personalista, který vyřadí netradiční CV ve formě komiksu, asi nebude tím pravým protihráčem…

Až se budete příště snažit dostat do firmy, která vás láká, kde chcete vy pracovat, zeptejte se sami sebe, jak se mohu prezentovat jinak, tvořivě, vtipně, nápaditě a při tom zůstat sám sebou? Každý z nás je jedinečný, jak tedy povědět svůj příběh jedinečnou formou, která mě prezentuje? Jak se vymezit mezi desítkami či stovkami dalších uchazečů a zaujmout? Byla pro vás tato inspirace málo? Pak se podívejte na další z herního průmyslu nebo jak lze tvořivě a netradičně využít sociálních sítí, Slideshare, Kickstarter, Google Analytics či Pinterest.

Víte o dalších případech nevšední kreativity? Získali jste tak svoji současnou pozici? Podělte se s námi o svůj příběh v komentáři. Nebo si myslíte, že to v supportu, maintenance nebo na Service Desku nelze? Napište nám proč si to myslíte a přečtěte si třeba o Zapposu, kterému se to povedlo.

Máte k tomu co říct?

0 komentáře: “Hledáte práci snů? Buďte tvořivý a nebojte se ukázat!”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *