Agilia konference se stává jednou z nej Evropských konferencí

Předposlední týden v březnu se opět Agilní komunita sjela do Brna na konferenci Agilia 2015 a workshopy pořádané v rámci konference. Organizátoři se už delší dobu snaží o kvalitní konferenci na evropské úrovni, která není určena ani tak vývojářům, ale spíše manažerům, rozhodovatelům a majitelům firem.

Proč právě jim? Protože Agilní transformace není o vývojovém oddělení, i když tak většina transformací začíná. Agilní transformace je o změně kultury celé firmy a proto musí začínat a být podporována především na straně byznysu a managementu. Pokud transformaci omezíme pouze na vývojové oddělení, velmi brzy narazíme na zdi v podobě dalších oddělení a vrstev řízení jako jsou HR, vedení firmy, byznys, obchod, marketing, IT Operations a podobně. To, co bylo prvotní motivací vývojářů (přínosy Agile), se může velmi rychle stát zdrojem frustrace, protože Agile vizualizuje plýtvání a neefektivnosti ve firmě a je tedy problémy o dost více vidět. To jsem ale odbočil od tématu konference.

Stojí tedy za to konferenci navštívit i příští rok? Podle mě a dvou desítek dalších lidí, se kterými jsme sdíleli své dojmy, rozhodně ano! Bohužel jsem nemohl zůstat celou dobu trvání konference, ale zkusím posdílet alespoň své dojmy z vedení workshopu na téma interní startupy a z prvního dne konference.

Workshop Jak na interní startupy?

První den jsem vedl workshop na téma interních startupů a byl velmi mile překvapen tím, že byl workshop vyprodán, ale také složením jeho účastníků. Téměř všichni to byli rozhodovatelé, majitelé firem nebo střední a vyšší manažeři v organizační struktuře firem, tj. přesně cílovka, pro kterou byl workshop určen.

Témata, které jsme řešili byla mimo jiné následující:

  • rozdíly interní startup vs. zavedená firma vs. externí startup
  • role interních startupů v organizaci a jak tuto myšlenku prodat vedení
  • kam s nimi v organizační struktuře
  • jak vybírat do týmu
  • jak jej řídit a měřit (+ typické chyby z firem)
  • způsob práce týmu (best practices, typické chyby)
  • smlouvy a platy, IPRs

Pro mě osobně bylo překvapivé, že firmy neaplikují best practices v dané oblasti, dokonce i banky, které jsou v řízení rizik experty, v této oblasti aplikují cesty s velmi vysokým rizikem neúspěchu, které se dá rozumně snížit existujícími postupy (Lean startup a Service Design).

Někteří účastníci se zajímali o další fáze interního startupu a o jeho škálování, čemuž jsme  se tolik nevěnovali (možné vylepšení pro příště), ale dle zpětné vazby a diskusí s účastníky se workshop povedl a byl pro ně přínosný.

První den konference plný hvězd

Hlavní key note byla od Mario Almonda z Ferrari, který vedl dlouhou dobu Ferrari F1 team. Jeho key note pro mě osobně byla možná trošku zklamáním, ale bohatě mi to vynahradil odpoledne jeho kolega Enrico Lombardo, bývalý PM Ferrari F1 týmu, se kterým jsem mimochodem v pondělí měl i to štěstí povečeřet. O čem ale mluvil Mario a z čeho jsem byl nadšený bylo následující:

  • naše práce je opravdová výzva, proto v ní není prostor pro osobní politiky a zájmy,
  • pro úspěch týmu je důležité i něco obětovat,
  • jeden úspěch se nerovná opakovanému úspěchu, ten je mnohem těžší,
  • důležitější než dovednosti (hard skills), které se dá naučit, jsou soft skills a schopnost spolupráce.

Bývalý PM F1 Ferrari týmu Enrico Lombardo pojal prezentaci jako vyprávění a nejen atmosféra ale i obsah byl prostě skvělý. Enrico mluvil o tom, jak bojoval s rezistencí a postojem týmů „dělali jsme to tak vždycky“, jak vybíral šéfa IT podle jeho schopností práce v týmu, lídrovských dovedností a ne podle technických dovedností a certifikátů a spoustu dalších. Naprosto nejsilnější ukázka týmové kultury Ferrari byl příběh Felipe Massa, který přišel o vítězství v závodě (a pravděpodobně v celém seriálu MS) chybičkou mechaniků v boxech. Díky tomu Massa vyrazil z boxů předčasně, utrhnul tankovací hadici a začal hořet. Po závodě nikdo z lidí v týmu mechanika neobviňoval a všichni v týmu jej podpořili, chodili za ním, objali jej a zdůrazňovali, že jako tým vyhrávají a jako tým nyní prohráli. Pro mě jednoznačně první zlatý hřeb dne.

Druhým zlatým hřebem dne byla prezentace Bjarte Bogsnes, VP ze Statoil Norway. O Statoil i konceptu Beyond Budgeting jsem už věděl z předchozího zaměstnání, ale Bjarteho prezentace byla úžasná a rozšířila mi kontext o další pohledy. Některé z jeho sdělení stojí rozhodně za sdílení:

  • kruhový objezd je lepší pro plynulý tok dopravy než semafory, lidi mají vlastnictví a odpovědnost ve svých rukou. Ale pozor, o to je to složitější, vyžaduje to větší zapojení nás samotných. Lepší flow, vlastnictví a vyšší výkonnost neznamená, že to bude jednoduché!
  • hodnocení lidí:
    • kombinace tvrdých a měkkých indikátorů
    • ne cíle ale akce, které chceme vykonat
    • mít limit (min-max), používat relativní srovnání místo absolutních čísel – protože jde jen o KPI (i = indicator, ne fakt)
    • surveys lidí + denní pozorování
  • beyond budgeting je o leadershipu a managementu, v podstatě jde o Agile pro management
  • transparentnost:
    • Miles (norská IT firma) nemá žádná pravidla, kup si jaké PC chceš, jeď si za zákazníkem do USA business class, jeď na jakou konferu chceš jet, ale sdílej to (včetně přínosu) veřejně na internetu! Sociální tlak okolí a transparentnost donutí lidi chovat se racionálně a neplýtvat, ne omezení a pravidla
    • cost consciousness (vidím kdo, co, kolik a za co) místo cost cutting (transparency)
  • KPI není KPT (truth). Písmenko I znamená, že jde jen o indikátor, ne o pravdu, fakt.
  • samoregulující proces místo tuny pravidel

Stojí za to tedy Agilii navštívit i příští rok? Za mě rozhodně ano. Díky celému organizačnímu týmu za skvělou práci a mimořádně povedenou konferenci! Díky a na viděnou příští rok!

Další shrnutí a pohled na první den konference, co jsem našel, napsal Tomáš Smetana z RedHat na svém blogu (anglicky).

Příspěvek byl publikován v rubrice Články se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Agilia konference se stává jednou z nej Evropských konferencí

  1. Michal Vallo napsal:

    Pekné zhrnutie, ďakujeme.
    Drobná korekcia – konferencia je určená pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o agilné riadenie či už firmy, alebo vývoja, v znalostných organizáciách. To nie sú dva svety, to je iba jeden. Tento rok sme spojili 2 v podstate samostatné celky do jednej akcie – Agile Management Congress (hala 1) a Agilia Conference (haly 2-3). Je to kvôli zložitosti prípravy obidvoch akcií.
    Mne sa Máriova prednáška veľmi páčila. Jednak som si niečím podobným v posledných rokoch prešiel viac razy, a tiež mi to pripomenulo veľa súvislostí. Myslím, že veľmi záleží na znalosti a skúsenosti publika. Ľudia so skúsenosťou v startupe to podľa mňa veľmi ocenili.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *